23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Hållbar paketering stärker potatismärke

Potatis-förpackningen som vann en Worldstar!

Kari Kastari, vd för TUOREKARTANO, är varumärkesambassadör för finsk potatis. Hans uppgift är att sprida kunskap om den finska potatisens hälsomässiga fördelar och uppmuntra människor att äta mer av den. Men det slutar inte där. Potatis måste också vara miljövänligt förpackad och ha en hållbar logistikkedja.

Kastari har mycket arbete och många utmaningar framför sig. Potatis är av tradition en basprodukt i den finska kosten, men konsumtionen har minskat år från år. Trenden att undvika kolhydrater har förändrat konsumentbeteendet när det gäller baslivsmedel – potatis inkluderad.
   Men Kastari är fylld av tillförsikt, precis som en varumärkesambassadör ska vara. Han säger att han inte skulle uppskatta entreprenörskap om det inte funnes utmaningar – och han är övertygad om att trenden håller på att förändras när det gäller potatis.
   Faktum är att saker och ting redan har förändrats under de senaste två åren, efterhand som konsumenterna blivit mer medvetna om potatisens fördelar.
   – Det har funnits en allmän uppfattning att potatis på något sätt skulle vara ohälsosam. Den senaste forskningen visar att potatis är ett utmärkt livsmedel. Den ger oss till exempel alla de olika B-vitaminerna, noterar Kastari. Uppdraget att återupprätta potatisens rykte underlättas betydligt av att konsumenterna får fylligare forskningsinformation om potatisens hälsofördelar.

Förpackningen en nyckelroll
När Kastari talar om sitt arbete med att marknadsföra potatis och göra rotknölen mer attraktiv för konsumenterna landar diskussionen snart i förpackningen. Förpackningen är en väsentlig del av varumärket och kan vara avgörande för att miljömedvetna konsumenter ska välja produkten.
   – Förpackningen kommunicerar mycket. Den hjälper till att sälja en produkt som kan bidra till att styra utvecklingen för vår planet i en gynnsammare riktning. Konsumenterna måste inse och känna att de är en del av den förändringen.
   Kastaris nya stolthet och glädje är en miljövänlig färskmatsförpackning av wellpapp. Den håller potatisen fräsch och skyddad från ljus i kylskåpet under lång tid. Det är en helt ny innovation som har tagits fram och utvecklats tillsammans med experter från Lidl Finland och DS Smith. Men hur började det hela?
   – Allt började med diskussioner som vi förde med Lidl Finland om att utnyttja restplast och matavfall. Vi diskuterade också våra värderingar, där de viktigaste är att möta kundernas behov och engagera oss för en hållbar utveckling. Konsumenterna har länge varit medvetna om nackdelarna med att använda plast och de hoppades på en förpackning som skulle hjälpa dem att minska sin plastförbrukning.
   Ett annat viktigt problem att lösa handlar om matavfall: hur kan vi öka potatisens hållbarhet, såväl på butikshyllan som hemma? Den nya förpackningen av wellpapp håller potatisen fräsch och skyddad mot ljus. Du kan lätt ta ut så mycket potatis du behöver ur lådan, stänga den och ställa tillbaka den i kylskåpet.
   Kastari anser att båda de huvudsakliga behoven uppfylls av den nya förpackningen. Icke desto mindre är det konsumenterna som har sista ordet. Den nya förpackningen kommer att testas i Lidls butiker i Finland från hösten 2019 och framåt. Kastari är entusiastisk och ser fram emot att se hur innovationen ska tas emot av allmänheten. 

Modigt team
Tuorekartanos nya ekologiska förpackning är ett resultat av gemensamt arbete. Kastari prisar och tackar sina samarbetspartners, som entusiastiskt engagerade sig i produktutvecklingen och sakta men säkert drev Tuorekartano framåt.
   – Jag hade turen att få ett team där ingen tvekade inför nya idéer. Från DS Smith ledde Pasi Anttila projektet och Maarit Mäkinen hade rollen som stor visionär. Från den mer tekniska sidan var det Jyrki Valkama och Veli-Matti Karvonen som alltid var beredda att prova nya och djärva lösningar. De tvekade aldrig att låta de galnaste idéerna få en chans. Hela teamet drar åt samma håll och ser till att varje aspekt blir ordentligt genomlyst, framhåller Kastari.
   En grundläggande del av produktutvecklingsgruppens arbete är också att vara medveten om de problem som finns, och hitta sätt att lösa dem.
   – Vi har ägnat stor tankemöda åt utmaningarna. Till exempel är den genomsnittliga storleken på ett hushåll i huvudstadsregionen 1,1 personer. Är en förpackning på 3 kg i så fall det bästa valet? Samtidigt finns det många familjer med barn, och hushåll som konsumerar mycket potatis. För dem är detta en praktisk förpackningsstorlek. Med detta sagt är förpackningen också lämplig för mindre frekventa inköp, eftersom den ökar hållbarhetstiden. En annan viktig uppgift är att göra konsumenterna medvetna om produkten – än så länge vet de inte vad som gör den speciell. Jag hoppas att alla inblandade parter – köpmännen, tillverkaren av förpackningen och vi på Tuorekartano – ska ge konsumenterna så mycket information om förpackningen som möjligt via olika kanaler, säger Kastari.

Hållbar utveckling
Principerna för hållbar utveckling är inte tom retorik för Tuorekartano. Kastari säger att hållbarhet utgör en allt viktigare och mera konkret del av företagets verksamhet. Ett exempel på detta är företagets engagemang för det nationella Sitoumus 2050-programmet, där deltagarna åtar sig att genom konkreta åtgärder främja hållbar utveckling i allt sitt arbete och i all sin verksamhet.
   – Vi blev involverade i initiativet för fyra år sedan och började fundera över vilka ytterligare steg vi kunde ta för att hjälpa vår planet. Vi har uppnått fantastiska resultat både inom förpackning och logistik. Vi har lyckats minska den totala mängden förpackningsmaterial som går åt och vi har tagit fram flera miljövänliga produkter. Den nya primärförpackningen för potatis är ett utmärkt exempel på vårt arbete, konstaterar Kastari.
   Logistik är en annan viktig aspekt på hållbar utveckling. På det området söker Tuorekartano lösningar tillsammans med sin partner, och har också hittat nya sätt att transportera varor över långa avstånd som är skonsamt för miljön.


Vill du läsa mer om hur vi på DS Smith hjälpt våra kunder med olika lösningar? Läs då hela vårt kundmagasin INSIDE: INSIDE#6

DS Smith Packaging Sweden AB
Wellvägen 2
331 25 Värnamo
Värnamo kommun
Sverige
VAT nummer: SE5560368507

Kontaktperson

PI
Pär Ingelsten
Digital & Marketing project coordinator
+46 370 421 42 par.ingelsten@dssmith.com

Sänd till en kollega

0.042