23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Handeln förbereder sig inför Black Friday

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Jämförelsesidan PriceRunner har utformat en prognos för det här årets Black Friday.

Årets största shoppingdag bedöms växa med 20 procent enligt prognosen. Det är något mindre än föregående år då Black Friday växte med 27 procent. Under Black Friday 2018 handlade svenskarna för 6,6 miljarder kronor.

I år sker Black Friday den 29 november, vilket är sent jämfört med tidigare år. Det kan leda till att både omsättningen och logistiken under julhandeln påverkas negativt. Enligt PriceRunner planerar flera butiker att börja Black Friday tidigare för att belastningen inte ska bli för stor. I prognosen uttalar sig PriceRunners VD Nicklas Storåker om situationen:

“Det som blir speciellt i år är att Black Friday infaller den 29 november, vilket är det senast möjliga datumet. Det är nästan en vecka senare än förra året. Kaos väntar då belastningen hos nätbutiker, logistikföretag och paketombud kommer bli större än någonsin. För att klara anstormningen under Black Friday och julhandeln kommer därför fler butiker ”tjuvstarta” rean. Vi tror att de första Black Week-reorna kommer sätta igång ordentligt redan en vecka tidigare”

PriceRunner bedömer att det kan leda till att det sker en större tillväxt under hela veckan, men det sena datumet kan även leda till att fler kommer att julhandla på Black Friday. Butikernas marginaler kan därmed pressas eftersom varor säljs billigare på Black Friday än under december. Den 2 december är det dessutom Cyber Monday som också ligger sent i år och även det kan ha en negativ påverkan på julhandeln.

Förstärkning med plock och pack
Under stora dagar som Black Friday blir det mycket lätt fel med logistiken eftersom många butiker inte klarar av eller har planerat för det ökade trycket. Företag som arbetar med plock och pack tar in förstärkning under intensiva perioder som Black Friday, Cyber Monday och julhandeln. Det garanterar att felskick hålls på minimala nivåer och att beställningar skickas direkt efter en order har kommit in. Plock och pack-företag som till exempel Exacta hanterar även emballage och fraktsätt för att underlätta under högsäsongen. Många butiker väljer därför att använda sig av ett logistikföretag inför Black Friday och Cyber Monday.

PostNord höjer priserna
Även leveransföretag förbereder sig inför högsäsongen. PostNord har i år valt att ta ut ett kapacitetstillägg om 4 kronor per kolli på vissa tjänster under perioden 25 november 2019 till 17 januari 2020. Enligt leveransföretaget beror det på att e-handeln har ökat med 15 procent under första kvartalet och det skapar dyra utmaningar för transportföretagen under högsäsongen som börjar med Black Friday. Kostnaden för transportkapaciteten ökar eftersom det råder chaufförsbrist och hög efterfrågan på transporter. Enligt PostNords vd Annemarie Gardshol är därför prisvariationer mellan säsonger företagets enda möjlighet att hantera extrema toppar.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.047