23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Utsidan säger allt om insidan

Förpackningen är mer än bara en låda – den är en del av själva produkten som ska förpackas. Och kunderna som delar DS Smiths synsätt blir allt fler.

– Den gamla värderingen, att en låda med passande mått gör jobbet, stämmer inte längre. Risken att förlora både pengar och anseende är överhängande, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Packaging Sweden.
    Enligt Thorbjörn berör förpackningsfrågan betydligt fler än bara inköpsavdelningen. Om lösningen ska bli en framgång både för ekonomi och image måste både produktionstekniker, marknadsförare och miljöansvariga vara med och bestämma.

Förpackningens betydelse för varumärket
– Om inpackningen blir en flaskhals så påverkas självklart produktionstakten och leveransförmågan. Är sedan förpackningen svår att hantera så störs även distributionen, säger Thorbjörn.
   På väg mot slutkund möter också förpackningen en mängd betraktande ögon. En logotype är det minsta man bör begära för en varumärkesbyggande effekt.
    – Produkter som kommer nära slutkund, via butik eller e-handel, måste ha starka säljsignaler. Det handlar om gratisreklam där man äger utrymmet och kan sända de budskap som marknadsavdelningen önskar, förklarar Thorbjörn.

Wellpapp - det smarta valet för miljön
Många ser använda förpackningar som skräp och ett slöseri med råvaror och energi. Hur ser VDn för ett förpackningsföretag på den saken?
    – Festen är över, inget snack om saken. Energibesparing och återvinning är A och O. Hoppar man över sådana frågor idag får man problem i framtiden.
    Så vad gör då en förpackning i wellpapp för skillnad i debatten?
    – När jag började på DS Smith var mina materialkunskaper ungefär som hos gemene man. I dag vet jag bättre. Det urgamla materialet wellpapp är det smartaste man kan använda till förpackningar. Lätt men genom sin uppbyggnad oerhört starkt, säger Thorbjörn.
    Dessutom – allt som går att trycka på papper går också att trycka på wellpapp, en råvara som är både förnybar och enkel att återvinna.

Bilden ovan visar en av Nya Carnegiebryggeriets förpackningar och Christ Thurgeson, Nya Carnegiebryggeriet säger: "De tråkiga bruna lådorna har fått vika för en design som säger mer om det vi står för”. 

På bilden nedan syns Inregos förpackning - en genomtänkt lösning där samma förpackning fått flera funktioner och även fungerar till returen.

Vill du läsa mer om oss? Besök oss på: dssmithpackaging.se


DS Smith Packaging Sweden AB
Wellvägen 2
331 25 Värnamo
Värnamo kommun
Sverige
VAT nummer: SE5560368507

Kontaktperson

PI
Pär Ingelsten
Digital & Marketing project coordinator
+46 370 421 42 par.ingelsten@dssmith.com

Sänd till en kollega

0.031