23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Ipiniums förpackningar följer företagets röda tråd

I artikeln nedan kan du läsa om vår kund Ipinium som med sina produkter marknadsför ett nytt och smartare sätt att laga mat. Du får också veta hur förpackningarna från DS Smith signalerar samma budskap som företaget och deras produkter.

Tänk dig ett storkök där din uppgift är att sänka kostnaderna, minska miljöpåverkan - och höja kvalitén på maten. 
   Du kanske börjar med att slänga ut stekbordet. Det är bra. 
Stekning är tidskrävande, skapar miljöproblem och stjäl mängder av energi. Du är på rätt väg. Men hur lagar du maten? 
Mikrovärmda halvfabrikat är inget alternativ om du vill höja kvalitén på det som serveras. 
   Prata med Ipinium. Och få ett råd som också betyder nöjda gäster.

- Bra mat ska lagas från grunden och serveras direkt, säger Mikael Wallborg, VD på IPINIUM med lång erfarenhet som både kock och köksmästare. Han fortsätter:
   - Istället för stekbord använder du ugnen. Och får ett snabbt och perfekt resultat med alla smakämnen och vitaminer i behåll.

Plåtarna gör jobbet
Ugnsstekning låter ju inte som nån häpnadsväckande innovation. Och den som provat på hemmaplan vet att stekos och fettbeläggning (ibland ackompanjerat av brandvarnarens tjut) är straffet. Så hur kan det här hänga ihop?
   - Allt handlar om plåten du steker på. Vår metod bygger på aluminiumplåtar med extrem värmeledningsförmåga. Tillagningen startar direkt och är klar långt snabbare än i en vanlig långpanna. Non stick-beläggningen på plåten gör att du kan undvara matfett, utom möjligen nån liten smörklick för att ytterligare höja smaken.
   - Beläggningen är keramisk, och inte att jämföra med exempelvis teflon. Materialet är garanterat ofarlig för både människor och miljö.

Mindre energi
- Effektivt utnyttjande av värme i kombination med kortare tillagningstider ger enorma energivinster jämfört med ett stekbord som står påslaget under långa arbetspass. Här begränsas arbetstiden till uppläggningen på plåtarna. Vilket också betyder färre arbetstimmar och mindre personal.
   - Inte nog med det, fortsätter Mikael. Frånvaron av det feta matoset ger inte bara bättre arbetsmiljö. Man kan också sänka kravet på avancerad ventilation, fettavskiljning och grovdisk. Grovdiskmaskiner är miljöbovar i sig, som förutom energikonsumtion också släpper ifrån sig de mikroplaster som finns i grovdiskmedel. Våra plåtar är superlätta att rengöra i ljummet vatten med vanligt miljövänligt diskmedel.

Återanvändning
Men, detta med plåtar av aluminium. Är det inte ett onödigt uttag av resurserna från moder jord, enbart för att laga mat? 
   - Vi använder uteslutande aluminium från pantade öl- och läskburkar. Med andra ord, bästa tänkbara hushållning med jordens resurser. Dessutom har vi ett väl utvecklat retursystem även för plåtarna. När non stick-beläggningen blir sliten skickar kunden sina plåtar till oss och får andra med ny beläggning i retur. Varje plåt klarar att beläggas flera gånger innan det är dags för omsmältning och en ny runda i vårt kretslopp. 
   - Beläggningen, som är keramik och kisel, är heller inget som orsakar miljöproblem.

Mission
Att Ipinium med sina produkter marknadsför ett nytt och smartare sätt att laga mat blir alltmer klart under samtalet med Mikael Wallborg.
   - Det är precis vad det handlar om. En stor del av införsäljningen går ut på att träffa köksfolk och missionera om vårt nytänkande. Och här är det inte så mycket de ekonomiska och  miljömässiga fördelarna som biter, utan bekvämligheten och det lyckade resultatet. Argumenten landar ganska snabbt. Att exempelvis kunna servera en perfekt grillad lax efter 3-4 minuter i ugnen väcker självklart intresse.
   - Den här sortens nyheter är man inte bortskämd med i köksbranschen som stått i stort sett stilla sen många år tillbaka.

Stark tillväxt
De patenterade plåtarna från Ipinium är den stora tillväxtfaktorn i företaget. Fördelarna sprider sig i branschen som ringar på vattnet. Världens största hamburgerkedja använder plåtarna i sina 14 000 restauranger i USA. Och hemma i Sverige har många börjat designa storkök utan stekbord och grovdiskmaskiner.
   - Dessutom har vi en trend med kända kockar som propagerar  för "mat på plåt", vilket öppnat fönstret mot vanliga konsumenter. Plötsligt har vi en helt ny kundgrupp, vilket gjort att vi startat en e-handelssida för våra produkter.

Produktmix
Förutom plåtarna marknadsför Ipinium ett sortiment av andra köksprodukter. Alla med innovationshöjd som ledstjärna.
   - En uppseendeväckande uppfinning från 90-talet är fortfarande något av ryggrad i företaget, säger Mikael. Det är ett skåp för upptining som finns i ungefär hälften av alla världens kryssningsfartyg. 
   Att tina proteiner kan tyckas enkelt, men på ett fartyg med upp till 8 000 människor ombord - där det förbrukas ca 7 ton av kött, fisk och skaldjur dagligen - är det en komplicerad historia. Och för att följa lagar och förordningar måste man ha en reglerad upptining under 4-12 dagar, vilket i sin tur kräver hundratals kvadratmeter utrymme. Skåpet Tina från Ipinium klarar jobbet på 2-8 timmar. 

Viktiga förpackningar
Utvecklingen på Ipinium - inte minst inom e-handel - har satt extra fokus på ämnet förpackningar.
   - Det är en viktig fråga för oss. Och DS Smith har skapat en mycket bra lösning där vi slipper krångla med primärförpackningar. Vi packar direkt i en smart utformad transportlåda, som också bär vårt varumärke och ger starka signaler om vår miljöprofil.
   - Svensktillverkat är viktigt både för oss själva och de produkter vi köper in. Vår tidigare förpackningsleverantör hade tillverkningen utomlands. Nu finns den i Mariestad, där vi också har en stor del av vår egen produktion och lager, avslutar Mikael Wallborg.


Vill du läsa fler artiklar om våra kunder och hur vi på DS Smith hjälpt dem hitta rätt förpackningslösning? Läs då vårt kundmagasin INSIDE: www.dssmithpackaging.se

DS Smith Packaging Sweden AB
Wellvägen 2
331 25 Värnamo
Värnamo kommun
Sverige
VAT nummer: SE5560368507

Kontaktperson

PI
Pär Ingelsten
Digital & Marketing project coordinator
+46 370 421 42 par.ingelsten@dssmith.com

Sänd till en kollega

0.047