23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Packnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

PantaPå på export

Svenska återvinningsinnovationen PantaPå exporteras till Kalifornien i samarbete med Mondelēz International.

PantaPå, världens första app som låter konsumenter panta förpackningar med mobilen, finns nu tillgänglig i Kalifornien i och med lanseringen av CaPao, ett kommande snacksvarumärke skapat av SnackFutures, Mondelēz Internationals självständiga innovationshub.

Idag återvinns mindre än tio procent av plasten som säljs i USA. PantaPå, en svensk startup inom återvinning, vill bidra till att lösa det här problemet. PantaPå är en app som låter konsumenter panta förpackningar direkt i telefonen när de återvinner. Företaget exporterar nu sitt koncept till den amerikanska marknaden, i samband med lanseringen av det nya snacksvarumärket CaPao hos utvalda återförsäljare i Los Angeles-området.

Konsumenter kan nu lösa in pantpengar direkt i PantaPå-appen, genom att helt enkelt skanna CaPao förpackningens streckkod vid återvinningsstationen.

– Vi vill skapa en global återvinningsrevolution genom att ge alla förpackningar ett värde. Pantsystemet är ett effektivt sätt att få konsumenter att återvinna mer. I grund och botten handlar det om att förändra våra attityder så att vi ser resurser istället för skräp, säger Suwar Mert, VD, PantaPå.

Sverige är bland de bästa i världen på att panta PET-flaskor och burkar i aluminium. PantaPå arbetar för att expandera systemet och göra alla sorters förpackningar pantbara genom ett app-baserat pantsystem, I Sverige och internationellt. Efter att ha säkrat samarbeten med globala FMCG-aktörer som t.ex. Procter & Gamble för att öka återvinningen av deras förpackningar i Sverige, skalar PantaPå nu upp och expanderar till USA.

– Vi vill ha en värld där det inte finns något som heter skräp. Genom att sprida vår lösning till alla med en smartphone kan vi hjälpa till att öka återvinningen runtom i världen. Kalifornien är en global ledare både inom hållbarhet och inom kultur generellt, så det känns naturligt att lansera PantaPå internationellt i Los Angeles, säger Suwar Mert.

CaPao är det första varumärket vars förpackningar blir återvinningsbara genom PantaPå-appen i USA. CaPao tillverkas av tillvaratagen kakaofrukt och kommer i fullt återvinningsbara förpackningar. Målet är att skapa en ny kategori av växtbaserade snacks. Kakaofrukten är en superfrukt som har vuxit i tropiska regioner i nästan fyra tusen år, men den största delen av frukten används idag inte. Genom att använda fler delar av kakaofrukten vill CaPao sprida dess välgörande effekter och hjälpa små, familje-drivna jordbruk att göra mer av sina skördar och minska matsvinnet.

– Genom att samarbeta med PantaPå kan vi arbeta tillsammans för att skydda planeten genom hela kedjan – från att minska svinnet av kakaofrukten till att minska mängden förpackningar som blir skräp, säger Emanuel Gavert, Associate Director, SnackFutures Innovation.

– PantaPå har skapat ett intuitivt och effektivt koncept som ger konsumenter incitament att återvinna våra förpackningar så att vi kan bidra till ökad återvinning.

Om PantaPå

PantaPå-appen låter konsumenter panta sina förpackningar direkt vid återvinningsstationen (som identifieras genom geotagging) genom att skanna streckkoderna. Pantpengarna samlas i appen och kan sedan lösas in till ett bankkonto eller återfås som rabattkuponger som kan användas i butik.

Appen visar också användare hur mycket koldioxid de sparar genom återvinning. I Sverige samarbetar PantaPå med varumärken som Yes, Skogaholm, Via och Björn Axén. PantaPå vann nyligen Norrsken Award – People’s Choice vid Norrsken Impact Award.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094