23948sdkhjf

PIDA i Stockholm korade vinnare

Förra veckan hölls finalen i den svenska upplagan av PIDA, Packaging Impact Design Award i Stockholm.

Totalvinnare blev BARS (Nackademin) vars bidrag är ett rese-kit innehållande små torra enheter av schampo, balsam, duschgel och lotion; något som förenklar säkerhetskontrollmomentet vid flygning. Förpackningen är gjord helt i kartong och är ett väldigt bra exempel på hur man kan utmana konventionella förpackningar inom skönhetssegmentet.

Förutom en totalvinnare utsåg juryn också vinnare i fyra olika underkategorier. Vinnarna i de olika kategorierna är:

Sustainability – Lag Voltoma (Nackademin) designade en smart förpackningslösning för batterier som är lätt att öppna, har plats för använda batterier och tillverkad av ett miljövänligt material. Lösningen innehåller även en QR kod som man scannar för att hitta närmaste återvinningsstation.

Innovation – Lag BARS vann förutom totalsegern även denna kategori med motiveringen att förpackningen löser ett aktuellt problem på ett innovativt och enkelt sätt.

User Friendliness – Lag Calhua (Nackademin) tog fram en förpackning helt i kartong för chiafrön med en inbyggd portioneringsfunktion för att kunna anpassa mängden frön som ska komma ut vid varje servering.

Shelf Impact – Lag Himalis (Mid Sweden University)) estetiskt tilltalande förpackning återspeglar både visuellt och formmässigt den plats där saltet från Himalaya bryts. Bidraget byggde även mycket på storytelling där konsumenten får en inblick i ansvarsfull användning av jordens resurser.

Vinnare i Facebook-tävlingen, där allmänheten hade möjlighet att rösta på sin favorit blev laget Voyage (Nackademin) som i likhet med BARS tagit fram ett komplett set med de mest väsentliga produkter som man behöver ha med sig när man är på resande fot. Produkterna var smart förpackade i olika lager som bidrog till ett unboxing- och överraskningsmoment när man öppnar sin förpackning.

PIDA är en internationell designtävling som arrangeras av BillerudKorsnäs. Genom PIDA får företaget en möjlighet att samla varumärkesägare och konverterare och ge dem chansen att möta och inspireras av en ny generations designers. Samtidigt får de tävlande en chans att visa upp sina bidrag och få värdefull feedback. För många av studenterna är det också det första mötet med deras potentiella blivande arbetsgivare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094