23948sdkhjf

Svensk förpackningsplast redo för miljardmarknad

En överdragshätta av plastfilm för livsmedel kan bli miljardindustri. Eazpac står för utveckling och produktion av produkten Eazycover, som i år börjar säljas i alla ICA-butker.
– Idén är egentligen en vidareutveckling av badmössan. Den föddes ur irritation över att det är så svårt att hantera vanlig plastfilm som bara klibbar, klistrar och är en allmänt frustrerande produkt, säger Hassan Moghaddam VD på Eazpac som är företaget bakom produkten.

Eazycover är en överdragshätta tillverkad av tunn, elastisk plastfilm och med ett band av naturgummi. Företaget bakom produkten heter Eazpac och har i dag sju anställda. De viktigaste kunderna är restauranger och hushåll och bara den potentiella privatmarknaden i Norden uppgår till 2,4 miljarder hättor varje år.

Eazycover finns hos hotell-, restaurang- och cateringgrossisterna Tingstad, Martin&Servera, Menigo, PAC, Kespro och Multiline. På privatmarknaden säljs Eazycover hos bland annat Rusta, den finska butikskedjan Kesko och danska Dansk Supermarked Gruppe som äger Netto. Ett antal utvalda ICA-butiker säljer också hättan, och under året kommer den att introduceras i samtliga ICA-butiker i Sverige.

Eazycover är patentskyddad i Sverige, USA, Kina, Ryssland och Australien, och flera andra stora internationella marknader står på tur. Testförsäljning kommer att påbörjas i Tyskland och nu i februari introduceras hättan på den franska marknaden. Då produkten inte har några kulturella barriärer beräknas den potentiella världsmarknaden för både restauranger och hushåll handla om 130 miljarder hättor per år.

– Jag började arbetet med att utveckla Eazycover 2007. Produkten har därefter fått allt större spridning och förra året fick vi öka antalet produktionsskift för att möta efterfrågan från både restauranger och privatkonsumenter, säger Hassan Moghaddam.

Eazpac har sin utvecklingsavdelning och bolagsledning i Malmö. Produktionen sker i Holsbybrunn nära Vetlanda, den ort dit Hassan Moghaddam och hans familj flyttade 1988.

Under resan från idé till att växa och ta sig in på den internationella marknaden, har Hassan Moghaddam haft stöd av Teknopol, en av Sveriges största aktörer inom rådgivning till affärsidéer med internationell marknadspotential.

– Teknopol är en väldigt kompetent organisation, som med sin breda kunskap varit till stor hjälp, säger Hassan Moghaddam.

– Det är fantastiskt att få jobba med entreprenörer som Hassan, som provar olika vägar och förverkligar sina drömmar. Samtidigt skapar de jobb och nya inkomster till samhället, säger Marianne Larsson, innovationschef på Teknopol.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094