23948sdkhjf

Mässan och branschens år av förändringar – Scanpack fyller 60 år!

I år är det inget vanligt år för i år är det Scanpack-år. Mässan firar 60 år och utlovar en drös nyheter.

Den 22–25 oktober är det dags för Scanpack. Under fyra dagar möts branschen under samma tak för att diskutera framtidens lösningar, skapa relationer och i år för att fira. Mässan trillar in på sitt 60:e år, något som självklart ska firas med party, glitter och guldglans.

– Det kommer synas både i vårt seminarieprogram och aktiviteter för både besökare och utställare. Sen har vi den stora jubileumsfesten på onsdagen. Vi försöker tillföra så mycket nyheter som möjligt i samband med jubileet, berättar Monika Ölund, affärsansvarig för Scanpack.

Inför årets Scanpack lanseras ett matchmaking-verktyg där besökare och utställare kan förboka möten. Efter mässan kommer verktyget finnas tillgängligt under en månad för att ha möjlighet att kontakta dem man inte hann träffa under mässan.

– Det har varit efterfrågat. Vi hoppas och tror att det ska vara ett stort värde för besökarna och utställarna att kunna effektivisera sina besök och planera de i förväg, säger Monika.

På plan två finner besökarna Packaging plaza, även det nytt för i år. Där ska seminarier presenteras, framför allt inom fokusområdena hållbarhet och förpackningstrender.

– Vi såg framför oss en italiensk piazza med scen. Det kommer finnas en yta där besökare kan nätverka och ha informella möten, förklarar Monika.

Mycket har hänt sedan 1964 då Scanpack arrangerades för första gången. Tekniken har utvecklats i en rasande fart och fokuset har skiftat. Anna-Lena Friberg, senior advisor på Scanpack, har arbetat med mässan sedan 2009 och varit med om några mäss-år.

– När jag började pratade man inte om vad som hände efter att man kastat förpackningen. Det största fokuset var från råvara till färdig förpackning. Nu pratar man om båda delarna lika mycket. Det är en stor förändring, säger Anna-Lena Friberg.

Förutom att mässans olika fokusområden har skiftat under de 60 åren har även formatet på mässan förändrats under årens gång.

– I takt med att branschen och omvärlden förändras så förändras även Scanpack. Idag består mässan av fler delar. Vi ser att vårt seminarieprogram och andra kompetenshöjande aktiviteter blir allt viktigare för att attrahera hela branschen. Konkurrensen av mötesplatser och konferenser är idag stor, men vi är fortsatt den största och ledande skandinaviska mässan, något vi är väldigt stolta över, säger Monika.

Till Scanpack kommer både besökare från Sverige och utlandet. Besökarna kommer från ett 40-tal olika länder och hälften av utställarna är internationella.

– De hittar oss, det är lite unikt för en mässa i Sverige, säger Anna-Lena Friberg.

Mässor har kommit och gått, men Scanpack har bestått. Att de har överlevt dessa 60 åren tror Monika Ölund och Anna-Lena Friberg beror på att mässan är aktuell med relevanta ämnen.

– För oss är det jätteviktigt att komma ut och träffa branschen och höra vad för utmaningar de står inför. Vi sitter inte på detaljkunskapen utan det gör branschen, vi hade inte klarat att vara relevanta utan våra besökare och utställare, säger Monika.

Nu kraftsamlar hela branschen och förbereder sig inför fyra fullspäckade dagar på Svenska Mässan i Göteborg.

Artikeln är en del av vårt tema om Scanpack 2024.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.075